• Door naar de hoofd inhoud

52 weken duurzaam

Header Rechts

  • Home
  • Weekuitdagingen
  • Divider
  • 52wekenduurzaam op je werk
  • 52wekenduurzaam voor overheden
  • 52wekenduurzaam voor jeugd/educatie
  • Divider
  • Herken je dit?
  • Hoe werkt het?
  • Onze uitgangspunten
  • Divider
  • Over ons
  • Onze groene helden
  • Divider
  • Shop
  • Groene blogs
  • Columns
  • Ervaringen & pers
  • Interviews, films & downloads
  • Divider
  • Ideeën, tips en vragen
  • Doneer
  • Divider
  • Mijn account
  • Afrekenen
  • Winkelwagen
  • €0,00

Week 31 – 2023 – Bekijk een eik

28 december 2022

Weekuitdaging 31
Bekijk een eik

WEEK 31 : Wat gaan we doen?

Best vreemd eigenlijk.. Logo’s van bedrijven herkennen we vaak meteen, maar herken jij het ‘logo' van een plant of boom ook zo snel? Planten en bomen kunnen helaas geen reclame maken voor zichzelf (zou het daarom zo slecht gaan met de biodiversiteit?). Deze week gaan we ze een handje te helpen! 

Van welke vijf merken kun je het logo herkennen? En van welke bomen herken je het blad? 

 

Alles wat je aandacht geeft groeit

Waarom?

Het was wel even schrikken toen wij deze test met onze kinderen deden. Twitter herkenden ze wel, maar het blad van een eik? Geen idee. Maar goed: alles wat je aandacht geeft groeit. Dus laten we onze natuur deze week meer aandacht geven!

Liefde voor de natuur begint door er vertrouwd mee te raken. Door planten en bomen te herkennen. Door te weten welke bomen er in je straat, park of bos staan en wat hun (goede) eigenschappen zijn. Dan krijg je er ook meer waardering voor. En zul je misschien in opstand komen als ze gekapt worden. Hoogste tijd dat we ons meer inzetten om de natuur te behouden. 

  Je zou 20 minuten per dag in de natuur moeten doorbrengen. Tenzij je het druk hebt, dan minstens een uur.

Kleine stap

Neem jezelf voor om elke dag 20 minuten in de natuur door te brengen en minstens één nieuw plantje of boom te leren kennen. Er zijn diverse plantenherkenning apps (ze staan in de tips). Hoeveel ken jij er aan het eind van deze week?

Krijt de naam van een plant of boom op straat. Maak reclame!

Grote stap

Bedenk meer manieren om ‘reclame’ voor de natuur te maken. Neem je kinderen mee het bos in en wees nieuwsgierig. Kom in opstand tegen de bomenkap bij jou in de buurt.

Sluit je aan bij initiatieven zoals Trees for all en Meer bomen nu. Er zijn verschillende manieren om een bijdrage te leveren aan een groenere aarde.

Ook kun je de natuur beschermen en de teruggang in biodiversiteit stoppen door zelf stukjes aarde te kopen. Er zijn daarin verschillende opties zoals bijvoorbeeld bij Land van ons of Buy world. Of wordt lid van een natuurorganisatie!

Tips en achtergronden

  • Nederland heeft vele plekken waar je je kennis van de natuur kunt aanvullen. Denk aan museum Naturalis, https://www.naturalis.nl/. Of bijvoorbeeld één van de vele bezoekerscentra van Natuurmonumenten https://www.natuurmonumenten.nl/bezoekerscentra.
  • De podcast ‘Groene Oren’ moet je echt luisteren. Hilarisch! Ze hebben nu ook Paulien de eik in de uitzending: “Vroeger was Paulien een enorme eikel, tegenwoordig draait alles om personal growth”.
  • Download een plantherkenningsapp zoals bijvoorbeeld Picture This. 
  • Download de Nature Today-app. Lees de natuurberichten. Ontdek de vogels, zoogdieren, planten, vlinders en libellen die je nu tegen kunt komen en wat je in de natuur kunt doen. Zo leer je jouw directe omgeving steeds beter kennen. 
  • Download de app PictureThis. Deze identificeert elke dag 1.000.000+ planten met 98% nauwkeurigheid - beter dan de meeste menselijke deskundigen. Vind het antwoord op al uw vragen over tuinieren en word deel van onze wereldwijde gemeenschap!
  • Voor de Rotterdammers onder ons: https://cooldowncity.com/
  • Kijk eens naar dit inspirerend initiatief.

Beloning

Eikelenboom - column week 31

Deze week gaan we bomen herkennen. Jottum! Is het een kastanje, is het een eik? Of nog iets anders? Een leuke challenge, goed voor het natuurgevoel.

Alleen jammer dat een paar miljardairs ondertussen zijn verwikkeld in heel andere challenge: een wedloop om plezierreisjes naar de ruimte. Ze bouwen eigen raketten om zichzelf (en daarna anderen, tegen forse betaling) de ruimte in te krijgen.

Langer

Het is de bekende prestigeslag van mannen met te lange benen in verhouding tot wat daar tussen hangt. ‘Ik ga hoger dan jij’. ‘Maar ik blijf er langer: twintig minuten, in plaats van die twee minuten van jou’. ‘Maar mijn raket is weer groter dan de jouwe!’ Enzovoorts enzoverder.

Dus terwijl wij ons best doen om minder te vliegen en de auto te laten staan en bomen te herkennen, sturen die miljardairs doodleuk eigen raketten de ruimte in.

Innovatie

‘Dat levert niet meer co2-uitstoot op dan een gewoon verkeersvliegtuig hoor’, werpt een van hen tegen, in de krant. In de eerste plaats geloof ik daar geen drol van. En áls het al waar is, dan worden hier toch een heleboel mensen, materiaal en innovatiekracht besteed aan speeltjes voor rijkelui.

Terwijl je dat geld, die mensen en die innovatiekracht misschien ook zou kunnen gebruiken voor, ik zeg maar wat, verduurzaming van de wereld bijvoorbeeld?

Mars

Verder blijken er een heleboel rijke mensen klaar te staan om óók een plezierreisje naar de ruimte te maken. Zelfs een tochtje naar Mars lijkt ze wel wat.

Nou ben ik geen astronaut, maar ik weet één ding over Mars: die planeet heeft (spoiler alert) geen atmosfeer die geschikt is voor mensen. (Of eikenbomen. Er zijn dus ook geen eikels. Tenminste, tot op heden. Al wordt daar dus aan gewerkt). Maar goed: het enige dat je op Mars kunt doen is vanuit een ruimtepak staren naar een roestbruine woestenij.

Bruinkoolmijn

Maar laten we eerlijk zijn: het gaat natuurlijk helemaal niet om het landschap. Als je een roestbruine woestenij wilt zien, kun je immers bij elke willekeurige Duitse bruinkoolmijn aankloppen. Het gaat er om dat je, tegen enorme kosten voor het milieu en de mensheid, kunt zeggen dat je een van eerste mensen op Mars bent.

Gratis

Ik zou hier kunnen afsluiten met de mededeling dat mensen die op vakantie naar Mars willen, gewoon een stel, eh, vruchten van de eikenboom zijn. Maar ja, zo werkt dat hier niet, bij 52Wekenduurzaam. Geen opgeheven vingertje, niet zeggen wat anderen níet moeten doen, maar kijken naar wat je zelf wél kunt bijdragen.

Dus vooruit, ik zeg: dóe het! Gá naar Mars! Ik ben beschikbaar om je gratis naar de lanceerbasis te rijden. En ik lap uit eigen zak ook nog een tientje als je, met al je miljoenen, even geen kleingeld op zak hebt om snacks voor onderweg te kopen. Ik gun het je, máák die reis van je leven.

Een enkeltje graag.

Rob Voorwinden

 
  • Mijn huishouden bestaat uit:
  • Voer een nummer in van 1 tot 99.
    personen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

Voor vragen en informatie: mail of bel ons op [email protected] of 06-24687808

privacybeleid | retourbeleid | cookieverklaring

 

Marieke van de Veire

Marieke is moderator op onze besloten Facebook groep. Naast een duurzaam hart heeft ze een goed gevoel wanneer ingrijpen in discussies nodig is.

Kesley Bul (& Team)
https://probu.nl

Zonder Kesley en zijn team hadden we geen website gehad: zij zijn de bouwers die ervoor zorgen dat alles op 52wekenduurzaam.nl werkt en er goed uitziet: de jaarkalender, de filmpjes, de uitdagingen. Onze site is ingewikkelder dan je denkt.

Laatst lag onze site er een dag uit, terwijl honderden mensen per dag zich aan het aanmelden waren (lichtelijke paniek!) en toen heeft deze held de boel weer draaiend gekregen.

Enorm betrouwbaar en kundig, een groene held van de bovenste plank.

Laura van Lee
datkanmakkelijk.nl

Ontwikkelingswerk leek me vroeger het toppunt van de wereld mooier maken, maar ik heb ontdekt dat ik er veel blijer van word om dat dicht bij huis te doen. In mijn bedrijf Dat Kan Makkelijk help ik nu wereldverbeterende ondernemers met hun marketing. Bij 52wekenduurzaam schrijf ik sappige teksten en ben ik de wing woman van het dreamteam. Ik heb een hekel aan rechtsdraaiende kleurloze grutjespap. Mijn motto: als het lekker is, wil je er meer van. Ook als je duurzamer wilt leven.

Marjolein van Dijk
heldergezegd.nl
Het is ook gewoon léuk, steeds een stapje groener leven. 52wekenduurzaam is de vrolijkste olievlek van duurzaam Nederland. Of ik de redactie wilde doen voor het duurzaamheidsspel? Daar was dus maar één antwoord mogelijk 🙂 Helder is my middle name en met mijn achtergrond als opleidingskundige werp ik ook nog graag een educatieve blik.

Doortje

Afrikaans spreekwoord: Alleen ga je snel, samen kom je verder.
 
Als kind wilde ik dokter worden in Afrika. Ik werd geen dokter, maar werkte wel jarenlang vol passie in ontwikkelingssamenwerking. Ik geloof in een mooiere wereld en dat wij die met elkaar kunnen maken.
Rode draad in mijn werk was én is de focus op samenwerken: samen bereik je meer dan alleen.
Vier jaar geleden, toe aan een nieuwe uitdaging, begon ik mijn eigen bedrijf: Door ’t Hart – verbinding in samenwerken. Met positieve energie, vaart en een dosis humor werk ik met teams en organisaties aan meer verbinding en werkplezier op de werkvloer. Dat doe ik in verschillende rollen: als facilitator, teamcoach, trainer werkplezier en dagvoorzitter en vooral voor non-profit organisaties en purpose gedreven bedrijven.
Ik ben er stellig van overtuigd dat als er meer werkplezier en verbinding is op de werkvloer dat er meer positieve impact gemaakt kan worden.
Recent heb ik me aangesloten bij 52 weken duurzaam, omdat ik blij word van de positieve insteek en de slogan: ‘52 weken duurzaam, we gaan het gewoon doen!’ Ik werk actief mee aan het programma ’52 weken duurzaam op de werkvloer’

x

Veertje Heemstra

Veertje is onderdeel van onze creatieve denktank! Ze is snel en heeft scherp oog voor de vraag. Haar teksten hebben iets extra’s, een haakje, een kwinkslag die je aan het denken zet of waardoor je jezelf er goed in herkent. Creatief en met humor.

Marina Roos

Marina is moderator op onze besloten Facebook groep. Naast een duurzaam hart heeft ze een goed gevoel wanneer ingrijpen in discussies nodig is.

Rob Voorwinden

In het dagelijks leven journalist, en in zijn ándere dagelijks leven onze vleesgeworden anti-held. Want Rob doet al sinds jaren ’80 zijn best om duurzaam te leven. Nou ja, tussen 1990 en 2020 was hij er even tussenuit, maar met 52 Weken Duurzaam heeft hij het licht weer gezien. Rob doet in zijn columns verslag van zijn nieuwste successen en mislukkingen op het gebied van duurzaam leven.

Sandor: coach voor een duurzaam team

Sandor is onze teamcoach. Je kunt wel starten met 4 vrienden met een goed idee, maar als je het wilt laten groeien, dan zul je toch echt een professioneel team moeten ontwikkelen. 
 
Sandor is daar expert in. Hij leert ons eerlijk te kijken naar onszelf en duidelijk te communiceren met elkaar, zodat we allemaal doen waar we van nature goed in zijn en het proces steeds beter verloopt. We leren en groeien als een malle. Als professional en als mens.
 
Of zoals hij het zelf zegt: wat ik doe als teamcoach zijn dingen die helpend zijn voor een dreamteam om op stoom te komen en met grote ambitie en weinig tijd toch veel en kwalitatief goed voor elkaar te krijgen.
 
Toen we hem vroegen waarom hij zijn tijd en kwaliteit doneert antwoordde hij: ik vind 52wekenduurzaam een mooi concept, omdat het laat zien dat je met individuele acties wel degelijk kan bijdragen aan de mondiale groene klimaatcrisis, terwijl dat op het eerste gezicht onbegonnen werk lijkt. 
 
Als gedrags-leiderschapstrainer maak ik dat ook steeds mee. Een kleine gedragsverandering van heel veel mensen tegelijk, dat gaat een beweging van jewelste geven. En ik heb zelf ook een grote passie voor duurzaamheid en energiestransitie. 
 
We zijn heel blij met hem. Dus zoek je een team of organisatiecoach die liefdevol direct is, moeiteloos door bullshit en ingesleten teamdynamiek heen prikt én van een team met een goed idee een professioneel robuust team maakt? En bovendien een groot groen kloppend hart heeft? Sandor is your man.

Charlotte Leemans
www.instagram.com/charlotte_030

Als copywriter hou ik van kort, krachtig en doelgericht. Dat herkende ik in 52wekenduurzaam. Net als het feit dat om ergens te komen je ‘gewoon’ de eerste stap moet zetten. Mijn enthousiasme, scherpe blik en rake teksten investeer ik graag in het creëren van heel veel eerste stappen. Elke stap is een microrevolutie.

Winkelmand0
Geen producten in de winkelmand
Verder winkelen
0